Historie
De geschiedenis van Molen de Krijgsman in Oosterblokker begint in 1602. Aan de overkant van de Noorderdracht werd een standerdmolen gebouwd. Toen deze in 1862 geheel omwaaide werd een nieuwe achtkantige houten molen gebouwd; De Krijgsman. Deze molen verbrandde in september 1896 door blikseminslag. Voor de herbouw zijn delen gebruikt van een molen uit Zaandam-Oost. Deze in 1751 gebouwde pelmolen De Bootsman is per schip in onderdelen naar Hoorn vervoerd en met paard en wagen naar Blokker verhuisd. Omdat er in de omgeving veel fruitteelt was, werd de molen, om genoeg wind te vangen, op een vijf meter hoge onderbouw geplaatst. Hierdoor werd de nieuwe Molen de Krijgsman, met een stellinghoogte van 10.40 meter de hoogste molen van Noord-Holland.
Tot 1925 maalde de korenmolen op de wind, met behulp van een zuiggasmotor. Pas in 1934 draaide de molen wederom op de wind, door de hoge brandstofprijs, veroorzaakt door de oliecrisis. De economische ontwikkelingen na de Tweede Wereldoorlog zorgden echter voor het overbodig raken van windmalen voor productie.
In 1949 maalde de molen voor het laatst op windkracht. Er werd overgegaan tot machinaal malen en al het “gaande werk” (het overbrengingsmechanisme van wiekenas tot molensteen) werd uit de molen gesloopt om plaats te maken voor silo’s. Niet snel daarna raakte de molen in verval.